Advertisements
به امید پیروزی مردم بر نظام ظالم و خونریز اسلامی

اعتراضات کارگری و مردمی نه “صنفی” که اساسا “سیاسی” است .

giphy (1)parchamba kave

 

“ج.ا.” ناتوان از کنترل اعتراضات سیاسی  کارگری به سرکوب آنها روی آورد .

 

از همان اوائل آبان ماه – نوامبر سال جاری که ابتدائا حرکات اعتراضی کارگران نیشکر هفت تپه شروع و بعد کارگران شرکت ملی فولاد اهواز در خیابانهای شهر شروع به بیان اعتراضات و اولیه ترین در خواستهای خود کردند ، دستگاههای امنیتی و سرکوب نظام ” ولایت فقیه ” می دانستند که این تظاهرات و اعتراضات نه ” صنفی ” که ” سیاسی ” است و حیات رژیم را نشانه رفته اند  .

 

چرا تظاهرات و اعتراضات کارگران نه صنفی که سیاسی است ؟

با نگاهی به شعارها ی کارگران هفت تپه ، فولاد اهواز و قبل از آن کارگران هپکو و آذرآب ، می توان  سیاسی بودن این تظاهرات را تصدیق کرد . هر چند که این تظاهرات بدون تشکیلات و سازماندهی بودند . عمومی ترین شعارهای این تظاهرات فارغ از اینکه در اراک یا اهواز و یا شوش سر داده شدند مخالفت با حضور نظامی سپاه پاسداران در خارج از مرزها بود ، زمانیکه در اراک یا اهواز شعار سوریه را رها کن – فکری به حال ما کن سر داده می شود ، چه کسی می تواند ادعا کند که این شعار صنفی است ، کارگران و  تظاهر کنند گانی که چنین شعاری سر می دهند به آن حد از شعور سیاسی رسیده اند که ساختار سیاسی حاکم اگرنمی تواند اولیه ترین حقوق کارگر را بر آورده نماید بخاطر پذیرفتن مسئولیت های فرامرزی برای گسترش ایدئولوژی ارتجاعی ” ولایت فقیه ” است ، اگر رژیم بخاطر تحریمها ، ناتوان از فروش نفت و دریافت بهای آنست ، بخاطر روحیه توسعه طلبی ارضی ای است که هیچ ربطی به منافع ملی مردم ندارد و اساسا در پی به عقب راندن نفوذ رقیب سنی خود ” عربستان سعودی ” از منطقه است که این کشور متحد آمریکا است و طبیعتا این رقابت به بر افروخته شدن خشم آمریکا و اعمال تحریمها از سوی ” ترامپ ” منجر می شود . اگر رژِیم در لبنان و سوریه حضور دارد بخاطر دشمنی ای است که ازصدها سال پیش میان یهودیان ومسلمانان ساکن ” عربستان ” وجود داشته و تا امروز هم اامه دارد . کارگری که شعار رها کردن سوریه و توجه به داخل کشور را سر می دهد نه از نظر تئوریک که با گوشت و پوست و استخوانش این حقایق را درک می کند .

وقتی یکی از کارگران هپکو فریاد سر می دهد که : از همین فردا گردش علم و کتل شروع می شود و بخاطر امام حسین که 1400 سال پیش کشته شده آواز طبل و سنج گوش فلک را کر خواهد کرد و وقتی شکم زن و بچه من گرسنه است ، آواز دهل عزاداران ، کودکان گرسنه ما  را ازار می دهد ، چه کسی  می تواند بگوید که ج.ا. کارگر ایرانی را از مذهب و دخالت روحانیت در سیاست بیزار نکرده است ؟ .

در تظاهرات کارگران و حتی کشاورزان اصفهان بدفعات شاهد حضور معترضین در محل برگزاری نماز جمعه بودیم که کارگر و کشاورز پشت به خطیب نماز جمعه چه با شکوه فریاد می زدند : پشت به دشمن ، رو به میهن ، هیچ سازمانده آموزش دیده ای نمی توانست شعاری چنین تاریخی ، سیاسی و پر معنی را بذهن بیاورد در حالیکه کارگر و کشاورز ایرانی با نبوغ  خود به این حد از بینش سیاسی رسیده اند .

شعار مهم دیگری که در میان تظاهر کنند گان عمومیت داشت ، مخالفت با خصوصی سازی و باز گرداندن مالکیت اموال به غارت رفته توسط نظام ج.ا. و سپردن این اموال بدست وابستگان حکومتی بود ، در تمامی کشور های خاور میانه کارگرانی که بدون هر گونه تشکیلات صنفی به این حد از درک بالا از اقتصاد سیاسی رسیده باشند را به ندرت می توان پیدا کرد

حربه های رژیم برای به انحراف کشاندن اعتراضات

در اکثر قریب به اتفاق تظاهرات و اعتراضات ، عوامل کارگری رژیم و تا حدودی هم عوامل وابسته به باند فاشیستی ” احمدی نژاد ” با شرکت در اعتراضات و تظاهرات سعی در تبدیل تظاهرات به حرکات اعتراضی بر علیه ” دولت روحانی ” و سر دادن شعارهای مذهبی و عاشورایی کردند . شعارهایی بر علیه بی کفایتی دولت روحانی ، که البته به حق است ، شعارهایی بر علیه پیوند دولت و مافیا که معمولا کلید واژه اصولگرایان بر علیه ” دارودسته اصلاح طلبان ” است ، کفن پوش شدن و گرفتن عکس خامنه ای در دست و حرکاتی از این نوع  ، تلاشهایی در جهت سوء استفاده اصولگرایان از تظاهرات برای بی کفایت نشان دادن ” دولت ” و بر گرداندن لبه تیز حملات تظاهر کنند گان از حمله به کل نظام بود . تظاهراتی که با پشت کردن به امام جمعه و  شعار اعتراض به حضور ” سپاه ” در سوریه و لبنان بود می رفت که به تظاهرات اصولگرایان بر علیه اصلاح طلبان و ” دارو دسته روحانی ” تبدیل شود که از اوائل آذر ماه و با توجه به اینکه رژیم تمایلی به بر آورده کردن خواست های بحق  معترضین ندارد ، تظاهرات بیشتر وبیشتر رنگ ضد حکومتی گرفته و شاهد همدردی بقیه اقشار و طبقات معترض با کارگران هفت تپه و اهواز بودیم ، شاهد فریاد اعتراض دانشجویان در حمایت از کارگران بودیم و درست در چنین دوره ای بود که دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی ج.ا. در به انحراف بردن اعتراضات احساس ناتوانی کرده و بناچار به دستگیری و ارعاب فعالین اعتراضات کارگری پرداختند ، دستگیری ” اسماعیل بخشی ” و شکنجه وحشیانه وی بمنظور ایجاد ارعاب صورت گرفت و وقتی این اقدام هم نتوانست آتش اعتراضات را فرونشاند ، در یک شب 42 نفر از کارگران و فعالان اعتراضات دستگیر و به این شکل به کارگر مظلوم ایرانی چنگ و دندان نشان دادند .

 آری تنها در مملکت تحت حکومت ” فقیه ظالم  ”  کارگر، اگر مزد روزانه اش را طلب کند با باطوم و سرکوب و شکنجه روبرو می شود و این در حالی است که همین سردمداران مدعی دفاع از مستضعفین لاف می زدند که ” پیامبر دستان پینه بسته کارگر را بوسیده است و مزد کارگر را قبل از اینکه عرق پیشانی اش خشک شود باید داد”

چرا تظاهرات همگانی و سراسری نشد ؟

هنوز اقشار متوسط از منابع مالی ج.ا. بر خوردار هستند ، اقشار متوسط و نیمه مرفه با خرید سهام کارخانجاتی که از رانتهای دولتی استفاده می کنند و بنابراین امکان عرضه محصولات با قیمت ارزانتر از رقبای خود به بازار های داخلی و خارجی را دارند ، می توانند سقوط ارزش پول خود در مقابل تورم لجام گسیخته محافظت و بر اندوخته خود بیافزایند و در عین حال از بر هم خوردن اوضاع سیاسی وسقوط کامل اقتصاد نگران هستند .

 هنوز اقشار سنتی که حدود 40% جمعیت 25 میلیونی نیروی کار را تشکیل می دهند از اوج و گسترش جنبشی که کارگران در خط مقدم آن باشند و از توجه احتمالی کارگران به شعار های چپ ، نگران بوده و بنابراین این اقشار که دارای گسترده ترین شبکه توزیع و تولید خرد هستند ، به یاری کارگران و دانشجویان معترض بر نخاستند. از یاد نبریم که همین جمعیت 40% تولید و توزیع کنند گان سنتی از نظر فرهنگی و با توجه به مذهبی بودنشان بر کل جامعه تسلط فکری داشته و اینان هر گونه مخالفت با ج.ا. را رودرویی با مذهب و دین آباء و اجدادی دانسته و این جدایی بسختی و طی روندی سخت صورت خواهد گرفت .

 مجموعه این عوامل داخلی و فعال بودن کشورهایی که بطور سنتی رقیب سیاسی ” ایران ” هستند و قدرت کنترل این کشورها بر اپوزیسیون خارج از کشور ، بر عزم کردن اقشار معترض از کارگر و دکاندار و نجار و آهنگر و پرستار و کارمند برای بپاخاستن قطعی بر علیه رژیم ظالم و خونریز فقها ، تاثیر منفی می گذارند .

باید منتظر شد تا نه تک درختها ، که جنگل به حرکت درآید ، آنگاه ، گاه حرکت سراسری بر علیه ” خامنه ای ” و دارو دسته سرکوبگرش خواهد رسید ،تا انزمان باید با تمام قوا به افشاگری و آگاه کردن یکدیگر از فریب و تقلب سردمداران نظام ظالم و خونریزج.ا. اقدام کنیم .  اندکی صبر سحر نزدیک است

Advertisements

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Categorised in: فرهنگ ، تاریخ و جامعه, سیاست

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Start here

%d bloggers like this: